A A A

Porady logopedyczne

 

• Jak wspomagać rozwój dziecka – wskazówki dla rodziców

 

- Podążaj za zainteresowaniem dziecka, pokieruj jego uwagę w celu ukierunkowania zabawy.

- Mów do dziecka zrozumiale, zawsze dawaj mu przykład starannej mowy i poprawnej wymowy.

- Nazywaj to, co robi dziecko w czasie zabawy. Powtarzaj z nim nowe słowa – szybko utrwali te, które właśnie poznało.

- Baw się z maluchem, żartuj, ucz wyliczanek, rymowanek, wierszyków, piosenek.

- Czytaj razem książki, jak najwcześniej oswajaj malca ze słowem pisanym.

- Bądź konsekwentna w postępowaniu z dzieckiem, jasno wyznacz granice.

- Ucz dziecko wykonywać 2 następujące po sobie polecenia, np. weź piłkę i rzuć ją do mnie.

- Popieraj polecenia czytelnymi, wyraźnymi gestami.

- Włączaj dziecko w codzienne prace domowe.

- Zapoznaj z imionami osób z Twojej rodziny, wyjaśnij, co robią, np. Paweł jest stolarzem, Zosia jest lekarzem itp.

- Naucz dziecko swojego imienia, nazwiska, wieku, adresu zamieszkania.

- Nazywaj przedmioty, pokazuj ich przeznaczenie, wyjaśnij z czego są zrobione, np. buty wkłada się na nogę, są zrobione ze skóry, plastiku lub gumy, są małe – duże, wysokie – niskie…

- Naucz dziecko rozróżniać podstawowe kolory (czerwony, zielony, niebieski, żółty), np. ten klocek jest czerwony, poszukaj taki sam.

- Ucz dziecko form grzecznościowych i stosowania ich we właściwych sytuacjach, tj. dziękuję, proszę, dzień dobry.

- Baw się z dzieckiem, np. w dom, w sklep, w przedszkole itp.

- Baw się z dzieckiem w różne zabawy ruchowe, np. podskoki na dwóch nogach, na jednej, w ciuciubabkę.

- Baw się w zabawy: chowanie 1 z 3 przedmiotów; rozpoznawanie przez dotyk (wrzucamy do woreczka 3 przedmioty i nazywamy je, dziecko rozpoznaje ręką, co to jest); rozpoznawanie przez słuch, np. uderzenie łyżką, darcie papieru itp.

- Rysuj i maluj z dzieckiem proste obrazki, np. dom; koloruj książeczki, zadbaj o prawidłowy chwyt ołówka.

- Buduj z klocków, potnij obrazek (widokówkę) i złóż go z dzieckiem, układaj proste puzzle.

- Zapewnij dziecku wiele okazji do twórczej pracy: malowania, rysowania, lepienia.

- Staraj się uczyć pociechę samodzielności w każdej dziedzinie – to procentuje. Ucz dziecko samoobsługi, tj. ubierania się, jedzenia sztućcami, korzystania z toalety. Szanuj też indywidualność dziecka.

- Wycinaj, lep z plasteliny, kalkuj obrazki, nawlekaj na sznurek, np. guziki, koraliki.

- Ucz dziecko przeliczać do 5 przedmioty z najbliższego otoczenia, np. łyżki, jabłka.

- Ucz dziecko prawidłowego zachowania w domu, na spacerze, na placu zabaw.

- Pozwól dziecku posługiwać się tą ręka, którą samo wybiera.

- Zapoznaj dziecko z określeniami: nad, pod, obok, po prawej, po lewej stronie.

- Ucz dziecko wyrażania i nazywania emocji (np. radość, smutek, złość…) poprzez własny przykład.

- Pamiętaj o tym, by nagradzać brzdąca za jego osiągnięcia – swoim uśmiechem, gestem lub słowem.

- Dbaj o dietę dziecka: odpowiednią, zróżnicowaną, wzbogaconą o witaminy.

- Obserwuj pociechę, śledząc jej postępy w rozwoju mowy i języka.

- Skontaktuj się ze specjalistą – pediatrą, logopedą czy nauczycielem, jeśli podejrzewasz, że umiejętności językowe dziecka są zbyt małe jak na jego wiek.

o Nie bój się prosić o pomoc pedagoga, psychologa również w razie innych kłopotów związanych z rozwojem dziecka.

 



stat4u