A A A

Zajęcia logopedyczne

 

 Tempo rozwoju mowy u dzieci jest bardzo różne. Nie jest zatem sygnałem do niepokoju, kiedy zauważamy, że mowa naszego dziecko nieco odbiega od rówieśników w przedszkolu lub dziecko koleżanki już mówi a nasz syn jeszcze nie. Jednak, gdy niepokojące sygnały utrzymują się dłużej lub na sposób mówienia dziecka zwracają uwagę inne wykwalifikowane osoby, jak nauczycielka w przedszkolu lub szkole, wówczas warto udać się do logopedy i zweryfikować podejrzenia zaburzeń mowy. Terapia logopedyczna musi spełniać określone kryteria, wśród których ważnym jest systematyczność, ciągłość, motywacja. W przypadku dzieci, ogromną rolę spełniają rodzice, którzy wspierają, motywują i ćwiczą ze swoimi pociechami. Zajęcia prowadzę w formie spotkań indywidualnych, w obecności rodzica/opiekuna. Plan terapii ustalam na początku, po diagnozie.

 

Terapia logopedyczna obejmuje:

 

- usuwanie zaburzeń mowy

- terapię niepłynności

- nauczanie mowy, która się nie wykształciła,

- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,

- wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej,

- pracę terapeutyczną w przypadku opóźnionego rozwoju mowy

 

Metody terapii logopedycznej:

 

- pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych,

- metoda uczulania miejsc artykulacji,

- metoda mechanicznego układania narządów artykulacyjnych np. przy pomocy szpatułki,

- metoda odczytywania mowy z ruchów ust,

- metoda wykorzystania nieartykułowanych dźwięków dotworzenia nowych głosek

- kontrola wzrokowa, dotykowa i czucia skórnego

 

 Terapia prowadzona jest z formie zajęć indywidualnych, metody i formy pracy są dostosowane do rodzaju dysfunkcji oraz wieku i potrzeb dziecka. Na początku terapia odbywa się głównie przez zabawę tak, aby dziecko zachęcić, zmotywować i zaciekawić ćwiczeniami.

 

Jak przygotować dziecko do pierwszej wizyty?

 

 Najważniejsze, to nie budować napięcia wokół spotkania z logopedą. Niech dziecko czuje, że to zwykłe wyjście, jak do znajomych, do przedszkola, na podwórko. Uprzedźcie, że idziecie na spotkanie z panią, która zaprosiła was, żeby się wspólnie pobawić i porozmawiać, że w pokoju ma dużo zabawek, kolorowe obrazki i ogromne lustro, do którego można robić śmieszne minki. Bywa, że rodzice się niepokoją, że dziecko nie będzie chciało nawiązać współpracy, będzie nieśmiałe, wycofane. Jeśli spodziewacie się, że pierwsza wizyta może być trudna dla waszej pociechy, możecie uprzedzić o tym logopedę i wspólnie zaplanować przebieg spotkania.

 



stat4u